سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چه غذاهایی برای سرماخوردگی مفید هستند؟

 

به گزارش خبر نگار وب سایت پزشکان بدون مرز ، ممکن است آبریزش بینى، گلو درد و سرفه داشته باشید یا اینکه آبریزش از چشم، عطسه کردن و احتقان بینى آزاردهنده شما را کلافه نماید . ممکن میباشد هم کلیه این نشانه ها با نیز شما را آزار دهد . 

 

در واقع به علت آنکه بیش از 200 ویروس متعدد ممکن میباشد سرماخودرگى ساخت کنند، علامتها سرماخوردگى مضاعف متفاوت می‌باشد . 

 

متاسفانه هر فرد بزرگسالى احتمال دارد 2 تا 4 توشه در سال به سرماخوردگى مبتلا شود . خردسال ها به خصوص در سنین پیش از مدرسه در میان 5 تا 9 بار هر ساله سوزوسرما مى خورند . 

 

سرماخوردگى به خصوص در کودکانى که به مهدکودک مى فرایند شایع هست . ولی خبر خوب این هست که معمولاً سرماخوردگى در ارتفاع یک هفته بهبود پیدا مى کند، گرچه بعضى از سرماخوردگى ها تا دو هفته هم به ارتفاع مى انجامند . 

 

برای این که سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو به وظیفه‌اش که مبارزه علیه ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا است، فعالیت کند باید مواد مغذی حیاتی را دریافت کند . 

 

 

 

به 

گزارش خبرنگار وبسایت پزشکان فارغ از مرز ، از گزاره منابع اصلی طبیعی تامین‌کننده ویتامین ث که در معالجه سرماخوردگی موثرند عبارت اند از: 

ـ پرتقال، گریپ فروت، انواع توت، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز از قبیل انواع کلم . دریافت زیاد و منظم ویتامین ث به کاهش بروز، شدت و طول مقطع سرماخوردگی کمک می‌کند . 

 

ـ غلات سبوس‌دار و حبوبات، منابع غذایی خوب یکی از ویتامین‌های گروه ب به نام پانتوتنیک اسید میباشند . کمبود پانتوتنیک اسید، منجر بروز عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود . 

 

ـ سیر دارای آهن، روی و آلیسین هست که سبب ساز تقویت سیستم ایمنی و کمک به کاهش خطر عفونت‌های ویروسی می‌شود . 

 

ـ ماهی قباد، قزل‌آلا، ساردین و ماهی‌های روغنی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 میباشند . همچنین تخم کتان،‌ دانه کدو حلوایی و روغن شاه‌دانه نیز از دیگر منابع خوب امگا 3 می‌باشند . 

 

ـ دانه کنجد، تخمه کدو حلوایی و آفتاب‌گردان منابع غنی اسیدهای چرب امگا 6 می‌باشند . این اسید‌های چرب در نزاع علیه عفونت‌های سرماخوردگی به سلول‌های دستگاه تنفسی کمک می‌کنند . 

 

ـ جگر، گونه های ماهی از جمله قزل‌آلا،‌ قباد و فرمانروا ماهی، کره و تخم‌مرغ منابع ویتامین هیاهو می‌باشند . هویج، انبه، سیب‌زمینی،‌ زردآلو، کدو حلوایی و سبزیجات سبز تیره نیز تامین‌کننده بتاکاروتن می باشند که در بدن به ویتامین سر و صدا تبدیل می‌شوند . عفونت‌های مکرر تنفسی در کودکان با کاهش ذخایر ویتامین شلوغی مرتبط میباشد . یک رژیم غذایی متنوع و مخلوط حاوی این غذاها، مواد کافی برای یک کودک در اکنون پرورش را تامین می‌کند . 

راه اندازی فست فود

ـ ماهی، مرغ، گوشت قرمز فارغ از چربی، لبنیات و مخلوطی از حبوبات مغزها، دانه‌ها و غلات سبوس‌دار، تامین کننده پروتئین می باشند . کمبود دریافت پروتئین خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد . 

 

ـ گوشت، شیر، غلات و حبوبات تامین کننده ویتامین‌های ب‌ـ6 و پانتوتنیک اسید هستند که برای تامین سلامتی سیستم ایمنی از اهمیت بسیاری برخوردارند . 

 

ـ غلات صبحانه (برشتوک)، نان و عصاره مخمر،‌ تامین کننده اسیدفولیک میباشند که برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی ضروری می‌باشد . به علاوه چغندر، لوبیا چشم بلبلی و اشکال کلم منابع عالی فولات (فرم طبیعی اسید فولیک) می باشند . 

 

ـ انواع صدف، گوشت‌های قرمز‌رنگ بدون چربی و غلات سبوس‌دار حاوی روی می باشند . 

روی یک ماده معدنی زمینه نیاز برای سیستم ایمنی است 

زنجفیل 

یا زنجبیل: 

زنجفیل یا زنجبیل قسمت زیرزمینی(ریزوم) گیاهی با نام علمی Zingiber officinalis و با نام عمومی Ginger میباشد که از برهه زمانی باستان به عنوان دارو و خوراک زمینه استفاده بوده می باشد . 

 

زنجفیل دارای طبیعت بسیار گرم بوده و به تیتر مال ای گیاهی، محرک و معرق می باشد . 

 

این خواص به هم پا اثرات عالی ضد میکروب و ضد درد آن، باعث گردیده که در تسکین و معالجه سرماخوردگی بسیار مفید باشد . 

زنجفیل دارای خاصیت دیگری از جمله ضد تهوع و استفراغ در موارد حاملگی، ماشینی شدن و شیمی درمانی می‌باشد و دارای اثر کاهش تورم مفاصل در آرتروز و دردهای دست، پا، کمر و گردن می باشد . 

زنجفیل نیز چنین دارای خاصیت ضد آلزایمر و کاهش غلظت خون است . این خاصیت سبب ساز گردیده اند تا صنایع داروسازی زیادی جنس های متنوعی از آن را به بازار عرضه کنند . 

جدیدا قطره ای از زنجفیل به اسم آرومین(Arheumin) در ایران تولید شده که در آینده نزدیک در داروخانه ها توزیع می گردد و سوای نسخه در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد . 

نعناع 

: نعناع نیز گیاهی خوراکی و دارویی با اسم علمی Menttha piperita است که در ایران به اسم نعناع فلفلی معروف می‌باشد . این مدل نعناع در جهان به نام(mint) و یا(Pepper mint) نامیده می شود . 

اسانس نعناع دارای خاصیت ضد میکروب قوی، ضد درد، ضد احتقان(گرفتگی بینی)، هضم کننده ی غذا، آرام بخش، ضد تهوع، ضد نفخ و اسپاسم می باشد . 

از نعناع دو دسته جنس در بازار دنیا وجود دارد؛ نوعی که به چهره خوراکی مصرف می شود و دارای خاصیت ضد نفخ، درد و اسپاسم هست و دوم، فرآورده های موضعی که به صورت لوسیون های پوستی و تنفسی می باشند . 

از فرآورده های موضعی جان دار در بازار قطره منتول(Menthol) می باشد که در داروخانه ها، بدون نسخه عرضه می شود و برای دلایل سرماخوردگی بسیار اثربخش می باشد . 

 

موارد به کار گیری ی منتول که از اسانس نعناع تهیه شده هست در سردرد، دردهای اسکلتی، سرفه، گرفتگی بینی، کوفتگی و دردهای حاصل از سرماخوردگی و تنگی نفس حاصل از آسم و یا حساسیت ها می باشد . 

این کالا می تواند به شکل بخور برای فضاهای بسته با دستگاه بخور و یا فارغ از وجود دستگاه زمینه استعمال قرار گیرد که در این وضعیت قبلی از ضدعفونی کردن محیط، برای برطرف نمودن دلایل سرماخوردگی در محیط های جمعی بسیار مفید میباشد . 

آویشن 

: آویشن گیاهی با نام علمی Thymus vulgaris می باشد که در جهان به نام Thyme معروف می باشد . این دسته گیاه در ایران به اسم آویشن باغی معروف هست . 

آویشن به علت وجود اسانس، حاوی ترکیبات فنلی با خاصیت بسیار قوی ضد میکروب به خصوص میکروب های تنفسی می باشد . 

آویشن از قدیم به عنوان دارویی برای تسکین و درمان علایم و عارضه ها سرماخوردگی مصرف می شده و در سال های اخیر به شکل شربت آویش مصرف می شود .

از طرفی، عسل دارای خاصیت ضد سرفه و خلط آور خوبی بوده و برای رفع گرفتگی صدا بسیار مفید میباشد . تحقیقات نشان داده اند که ادغام آویشن و عسل، اثرات یکدیگر را تقویت می کنند و به همین دلیل جدیداً شربتی از مخلوط این دو در ایران تولید شده و به اسم هانی تیم (honeythyme) نامگذاری گردیده می‌باشد . این شربت دارای خاصیت خلط آور، ضد سرفه و رفع گرفتگی صدا می باشد . توزیع این شربت از آینده نزدیک در داروخانه ها آغاز خواهد شد . 

شلغم 

: شلغم گیاهی میباشد با نام علمی Brassica napus و اسم عمومی turnip از خانواده شب رایحه . قسمت زمینه به کار گیری ی شلغم، ریشه ی متورم آن میباشد که در ایران به نام شلغم دارای اسم و رسم می باشد . 

 

این گیاه دارای واریته های متعدد است که واریته Esculentha از آن، خوراکی می باشد . 

به گزارش خبر نگار وبسایت پزشکان بدون مرز ، شلغم دارای خاصیت فراوانی از جمله مُدر بودن، حل کننده ی بعضی سنگ های ادراری، ضد التهاب مثانه و ضد نقرس می باشد . 

بعضی از گیاهان خانواده ی شبکه های اجتماعی بو و از جمله شلغم دارای ترکیبات گوگردی میباشند و به همین دلیل دارای خاصیت ضد میکروب و ویروس می باشند، لذا پختن شلغم در مناطق سربسته منجر تبخیر مواد گوگردی آن و در نتیجه کاهش میکروارگانیزم های سرماخوردگی و آنفلوانزا می شود . 

ضمن این که مصرف خوراکی آن در فصل زمستان می تواند در جلوگیری و معالجه سرماخوردگی و آنفلوانزا موثر باشد . 

همچنین می توانایی از شلغم محصولی تهیه نمود که به عنوان ضد سرفه و خلط آور مفید باشد برای این کار شلغم را رنده می کنند و با نیز وزنش عسل، در ظرفی ریخته و می پزند . از این مخلوط می بضاعت و توان روزی چندین نوبت و هر نوبت یک قاشق غذاخوری مصرف نمود . این ترکیب برای کودکان نیز مفید می باشد . 

 

‌ 

 

‌زینک 

یا روی: 

ماده معدنى روى به چهره قرص مکیدنى غیر تجویزی، اسپرى و ژل بینى موجود هست . این ماده معدنى با جلوگیرى از تشکیل پروتئین قضیه نیاز ویروس هاى سوز‌و‌سرما خوردگى براى تکثیر، وارد کار مى شود . 

 

على رقم بحث هاى مضاعف در موضوع نقش درمانى روى در سرماخوردگی، بایدگفت که مطالعات علمى در این زمینه اندک است . بعضى از مطالعات مدعى هست که فرم قرص مکیدنى روى براى معالجه موثرتر عمل مى کند و بعضى دیگر معتقدند که ژل بینى این ماده خوب تر می‌باشد .‌ 

‌ 

‌ویتامینC 

‌: 

‌طرفداران این ویتامین معتقدند که این کامل کننده ویتامینى سرماخوردگى را از به عبارتی شروع و آغاز نابود مى نماید . البته بعضى از پژوهشگران معتقدند که این ویتامین نقشى در کوتاه کردن دوره سرماخوردگى ندارد . در مطالعه اى دیگر ثابت شده که مصرف ویتامینC ‌ ‌بعد از آغاز سرماخوردگى سبب ساز کوتاه شدن دوره بیمارى و یا حتى شدت آن نمى شود . اما در حالتی که به طور روزمره مصرف شود مى تواند به مقدار کمى زمان بیمارى را کوتاه نماید . 

 

(در بزرگسالان8 % و در کودک ها14%) . ولی باید خاطرنشان کرد : اغلب مطالعات مدعى می‌باشد که ویتامینc ‌ ‌نقش پیش گیرنده ندارد و تنها به میزان اندک در معالجه سرماخوردگى اثر گذار هست .‌ 

‌ 

 

‌سرخارگلEchinacea : 

‌مانند ویتامینc ‌ این داروى گیاهى نیز در بین متخصص ها سرماخوردگى طرفدار بسیار داراست . در واقع هوا داران این داروى گیاهى معتقدند که این گیاه سیستم ایمنى تن را ارتقاء مى بخشد . بنابر این در پیشگیرى از بیمارى مفید میباشد . در مطالعه اى ثابت گردیده که این دارو سبب کاهش شدت و پیشرفت بیمارى تا 58% و کاهش دوره سرماخوردگى مى شود .‌ 

‌ 

‌ 

‌سوپ مرغ: 

به گزارش خبرنگار وب سایت پزشکان سوای مرز ، طرف داران این غذا معتقدند که تناول کردن سوپ سبب تسکین التهاب ناشى از سرماخوردگى مى شود . در واقع نشانه ها را برطرف مى کند . همچنین آب از گونه رفته بدن را در هنگام سرماخوردگى و سرما خوردگی جبران مى نماید .‌ 

 

در حالتی که مادر ها همیشه مصرف سوپ مرغ را توصیه می نمایند در حال حاضر تحقیقات نیز بر این امر صحه می گذارد . 

 

تحقیقی که در دانشکده نبراسکا انجام شده نشان می دهد سوب مرغ روی گلبولهای سفید خون به اسم نوتروفیل ها اثر دارااست و سبب کاهش التهاب مجاری هوایی می شود . 

 

هنگامی که تن شما با ویروس سرماخوردگی یا سایر عفونت ها نبرد می نماید ، سوب مرغ سبب ساز کاهش خس خس سینه ، سرفه و احتقان می شود . مصرف مایعات گرم و در حال تبخیر نیز اثر ملین و تسکین دهنده دارااست . 

 

هنوز دقیقا” نمی دانیم چه مواد شیمیایی در سوب این کار را انجام می دهند ولی تحقیقات بیشتر جواب را مشخص خواهد کرد . 

 

از 

چه غذاهایی پرهیز کنیم؟ 

غذاهای مهیا بسته بندی شده و کنسروها از حیث ویتامین‌ها و مواد معدنی فقیر میباشند . بنابراین به جای مصرف این دسته غذاها از گونه های میوه و سبزیجات تازه، گوشت، ماهی، غلات، مغز‌ها و دانه‌ها استفاده کنید . 

 

نکته: 

 

استفاده از بخور برای رفع گرفتگی بینی کمک می‌کند . برای این کار، به دوران 10 دقیقه سر را بر روی بخارات یک ظرف آب در حالا جوشیدن بگیرید . خوب تر است دستمال یا حوله‌ای را روی سر بگذارید و این عمل را سه بار در روز تکرار کنید . می‌توان مقداری روغن منتول یا اوکالیپتوس به آب در حال تبخیر طولانی تر کنید تا عمل تنفس را تسهیل کند . 

 

ـ اندازه زیادی مایعات مصرف کنید . در طول هجوم ها شدید آنفلوانزا، خوب تر است از مایعات مقوی و مغذی مثل اشکال سوپ‌ها و آش‌ها به تیتر جایگزین وعده اصلی به کارگیری کنید . البته به شرطی که تعادل صحیحی از انواع مواد مغذی را دارا باشد . 

 

ـ تا جایی که می‌توانید استراحت کنید . سیستم ایمنی برای تجدید قوا به استراحت نیاز دارااست . عدم دقت به علامت ها یک عفونت ویروسی و سعی در ادامه کار و فعالیت در حین بیماری، مدت ابتلا را طولانی می‌سازد . 

 

روشهاى 

پیشگیرى از سرماخوردگی 

متخصص ها معتقدند که شستن دست ها به چهره تروتمیز و بعد از آن از تماس با اشیا و سطح های بهترین روش پیشگیرى در فصل شیوع سوز و سرما خوردگى می‌باشد . 

 

ویروس هاى سوزوسرما خوردگى در همه جا وجود دارد، حتى روى در دست گرفتن تلویزیون یا کلید برق . ویروس معمولا از طریق تماس دست آلوده با چشم و بینى وارد بدن مى شود . ویروس به تنهایى از طریق هوا انتقال نمى یابد . بلکه به روش هاى گفته گردیده وارد تن مى شود . 

 

تنفس در هواى مرطوب و مصرف مایعات به اندازه کافى روشى دیگر براى پیشگیرى میباشد .‌ ‌اما با تمام این اوصاف همان طور که در ابتداى مطلب بیان شده سوزوسرما خوردگى غیر قابل درمان می‌باشد و باید زمان خویش را طى کند . این عصر معمولا 10روز میباشد .