سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قیمه سیستان و بلوچستان (دوغ پای)

 

 

 

ممکن می باشد در نگاه نخستین تامل کنید این خوراک همان قیمه خودمان هست و فرقی با آن ندارد . در این رخ کاملاً در نادرست هستید! خورشت دوغ پای یا دوغ پی، یکی از غذاهای دارای شهرت سیستان و بلوچستان میباشد که به دلیل ظاهرش، خیلی‌ها آن را با قیمه اشتباه میگیرند . این غذای سنتی جمهوری اسلامی ایران فراوان خوشمزه و البته نسبتاً ترش می‌باشد و به محض میل کردن آن متوجه مزه متفاوت و جدیدش خواهید شد . به لحاظ می‌رسد رستوران‌ها هنوز آنقدر مهارت پیدا نکرده‌اند که این غذای خوشمزه را به منوی خویش اضافه نمایند . پس برای تناول کردن این غذا آن هم به صورت اصیل و سنتی خوبتر می‌باشد به سراغ خانه‌های سیستان و بلوچستانی و بانوان باسلیقه این حوزه‌ بروید . 

 

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این خوراک با بقیه غذاهای مشابه آن، استفاده از دوغ در مراحل میانی پخت غذاست . نحوه پخت خورشت دوغ پای تقریباً شبیه قیمه میباشد و تفاوت عمده‌ای که با آن داراست به عبارتی دوغ است! پس به ‌طور کلی می‌توان اذعان کرد مواد تشکیل‌دهنده این غذا مشتمل بر گوشت گوساله، لپه، پیاز، ادویه، زعفران، دوغ، لیمو عمانی و… می گردد . 

تجهیزات فست فود

خورشت دوغ پای را می‌توان مثل قیمه با برنج بی آلایش و سپید میل و برای تزئین برنج از زعفران استفاده کرد . در کل این خورشت تزئین خاصی ندارد . خورشت دوغ پای سیستان و بلوچستانی‌ در راه کاملاً سنتی با برنجی نسبتاً شفته سرو می‌شود . 

 

سیستان و بلوچستانی‌ها معمولاً در کنار این غذا از سالاد یا این که سبزی میل کردن نیز به کارگیری می کنند . برای خوب تر شدن طعم این خوراک می‌توان به جای رب گوجه فرنگی از خود گوجه فرنگی به شکل رنده شده استعمال کرد . در صورتیکه در تهیه و تنظیم این خوراک به سراغ دوغی رفته‌اید که ترشی آن دوچندان است، توصیه می‌کنیم از ریختن لیمو عمانی در خوراک خودداری نمایید . به علاوه، در حالتی که دوغ شما همگن (هموژنیزه) نمیباشد خوب تر می‌باشد گذشته از استفاده، آن را به خیر نیز بزنید تا در ارتفاع پختن غذا دلمه دلمه نشود . 

 

در‌صورتی‌که تصمیم دارید که در خورشت دوغ پای خویش از دوغ خانگی استعمال کنید، پیشنهاد می‌کنیم آن را یک سری درجه در مخلوط‌ کن بریزید، سپس بر روی حرارت قرار دهید و تا وقتی که به طور کامل به جوش آید هم بزنید . درحال حاضر با خیال و خاطر سهل میتوانید دوغ خویش را به خوراک بیش تر کنید . البته بایستی بدانید که می‌توانید بسته به ذوق و سلیقه خویش میزان دوغ موضوع استفاده در غذا را کم و آب آن را بیشتر نمایید . 

 

در شرای شخصی ناچیز خون هستید، گوشت موضوع استعمال در این خوراک قادر است از مهم ترین منابع آهن برای شما باشد . در حالتی که این خوراک را همپا مرکباتی نظیر پرتقال نوش جان کنید، آهن بیشتری را جذب خواهید کرد . علاوه بر این، سفارش ما این می باشد که در بازه سرو این غذا، در کنار سبزی میل کردن از هویج، فلفل دلمه‌ای رنگی و… هم استعمال فرمائید تا میزان جذب آهن در بدن خود را افزایش دهید . در غایت نیز باید بگوییم در حالتی که فشار خونتان بالاست، بهتر هست نمک جانور در طعام را کاهش دهید و از رب گوجه خارجی استفاده نکنید .